Όσον αφορά τις μεγάλες επιχειρήσεις τονίζεται μεταξύ άλλων στην επιστολή, ειδικά αυτές που υπέστησαν βαριές ζημιές, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι τα κυβερνητικά μέτρα και οι τυχόν αποζημιώσεις που έλαβαν από συμβόλαια ιδιωτικής ασφάλισης δεν είναι αρκετά για να τις επαναφέρουν στην πρότερη βιώσιμη και ανταγωνιστική θέση που κατείχαν στις αγορές που δραστηριοποιούνται. Για να επισημάνει:
« Ο ΣΘΕΒ από την πρώτη στιγμή κατέθεσε προτάσεις για τη στήριξη των επιχειρήσεων που επλήγησαν με πρωτεύον, πάγιο αίτημα την άμεση προκήρυξη ενός Νέου Αναπτυξιακού Πλαισίου Ενισχύσεων με αξιοποίηση των διαθέσιμων πηγών χρηματοδότησης (Αναπτυξιακός Νόμος, ΕΣΠΑ 2021-2027, Ταμείο Ανάκαμψης) για υφιστάμενες και νέες επιχειρήσεις στην περιοχή της Θεσσαλίας».
• Άμεση προκήρυξη ενός Νέου Αναπτυξιακού Πλαισίου Ενισχύσεων με αξιοποίηση των διαθέσιμων πηγών χρηματοδότησης (Αναπτυξιακός Νόμος, ΕΣΠΑ 2021-2027, Ταμείο Ανάκαμψης) για υφιστάμενες και νέες επιχειρήσεις στην περιοχή της Θεσσαλίας.
• Άμεση προκήρυξη των δράσεων / καθεστώτων για τα οποία έχει ανακοινωθεί η ενεργοποίησή τους το τελευταίο διάστημα, όπως η Δράση Π3-73-2.3 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (Μεταποίηση/Εμπορία Γεωργικών Προϊόντων) και το καθεστώς της Αγροδιατροφής του Αναπτυξιακού Νόμου 48887/22. Η παραγωγική βάση στην Περιφέρεια Θεσσαλίας είναι στραμμένη στον αγροτικό τομέα και υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για την υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων.
• Μεταφορά των αδιάθετων κονδυλίων από δράσεις όπου υπήρξε περιορισμένο ενδιαφέρον και μικρός αριθμός αιτήσεων ένταξης σε δράσεις που συγκεντρώνουν υψηλό ενδιαφέρον και υπάρχει μεγάλος αριθμός αιτήσεων ένταξης για αξιόλογες επενδύσεις (π.χ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΣΙΝΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΌΝΤΩΝ του ΤΑΑ – Β’ ΚΥΚΛΟΣ). Με τον τρόπο αυτό, αφενός θα αυξηθεί η απορροφητικότητα των κονδυλίων και αφετέρου θα αυξηθεί ταυτόχρονα και η αξία των πραγματοποιούμενων επενδύσεων, ώστε να καλυφθεί το επενδυτικό κενό στην χώρα μας.
• Να ληφθεί κάθε μέριμνα για την επιτάχυνση των διαδικασιών αξιολόγησης, ελέγχου και καταβολής ενισχύσεων όλων των Δράσεων Ενίσχυσης. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιολόγησης των αιτήσεων υπαγωγής που έχουν υποβληθεί στα πλαίσια της 1ης προκήρυξης του καθεστώτος ενισχύσεων «Αγροδιατροφή – Πρωτογενής Παραγωγή & Μεταποίηση Γεωργικών Προϊόντων» παρότι έχουν παρέλθει 20 μήνες από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων υπαγωγής από τους ενδιαφερόμενους.
• Με δεδομένο τον μεγάλο αριθμό των επενδυτικών σχεδίων που αιτούνται ενισχύσεων σε συνδυασμό με τους περιορισμένους πόρους, προτείνουμε να συμπεριληφθεί σε όλες τις δράσεις ενίσχυσης η δυνατότητα στους φορείς επενδυτικών σχεδίων να διαφοροποιούν (μειώνουν) το ποσοστό ενίσχυσης της επένδυσης με αντίστοιχο βαθμολογικό όφελος. Με τον τρόπο αυτό θα είναι δυνατή η κατανομή των κονδυλίων σε περισσότερους φορείς, μοχλεύοντας τις παρεχόμενες ενισχύσεις και αυξάνοντας το ύψος των υλοποιούμενων ενισχύσεων.
• Να ληφθεί κάθε μέριμνα, ώστε για επενδυτικά σχέδια του Αναπτυξιακού Νόμου που έχει υποβληθεί, ή πρόκειται να υποβληθεί Αίτηση Ελέγχου για την Πιστοποίηση της Υλοποίησης του 50% ή 65% ή του 100% να εξετάζονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες κατά προτεραιότητα οι σχετικές αιτήσεις και οι εκθέσεις ελέγχου και να καταβάλλονται κατά προτεραιότητα οι προβλεπόμενες ενισχύσεις. Κατά προτεραιότητα επίσης να εξετάζονται αιτήσεις τροποποίησης και άλλες αιτήσεις των φορέων προς τις αρμόδιες υπηρεσίες. Προς αποφυγή καθυστερήσεων που θα έχουν αρνητικές συνέπειες για τις επιχειρήσεις της Περιφέρειας Θεσσαλίας, θα πρέπει όλα τα αιτήματα (τροποποιήσεις, αιτήματα ελέγχου) να εξετάζονται από την αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρεια Θεσσαλίας.
• Να ληφθεί κάθε μέριμνα γενικότερα για την κατά προτεραιότητα εξέταση όλων των αιτημάτων ελέγχου και καταβολής ενισχύσεων, συμπεριλαμβανομένων αιτημάτων χορήγησης προκαταβολών για επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται ή πρόκειται να υλοποιηθούν στην Περιφέρεια Θεσσαλίας (ΕΣΠΑ, Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης, ΤΑΑ κλπ). Κατά προτεραιότητα επίσης να εξετάζονται αιτήσεις τροποποίησης και άλλες αιτήσεις των φορέων προς τις αρμόδιες υπηρεσίες και για αυτά τα επενδυτικά σχέδια.
Η επιλεξιμότητα των δαπανών να έχει αναδρομική ισχύ, λόγω ανωτέρας βίας, από την ημερομηνία των καταστροφικών πλημμυρών «DANIEL», καθώς οι πληγείσες επιχειρήσεις έχουν προβεί ήδη σε αγορά νέου μηχανολογικού εξοπλισμού και κατασκευή των κτιριακών τους εγκαταστάσεων, προκειμένου να συνεχίσουν αδιάκοπα τη λειτουργία τους και να εξακολουθήσουν να απασχολούν το προσωπικό. Θα πρέπει δε να τονιστεί, ότι ο Χαρακτήρας Αρχικής Επένδυσης δεν θα αλλοιώνεται, καθώς οι δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί προγενέστερα της αίτησης υπαγωγής σε αναπτυξιακό πρόγραμμα, πραγματοποιήθηκαν λόγω γεγονότων ανωτέρας βίας.
Όμοια επιστολή εστάλη στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωστή Χατζηδάκη και στον Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Νίκο Παπαθανάση.