Με χαμόγελα υποδέχθηκε ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Τρικάλων (ΣΦΣΤ) την δημοπράτηση της ηλεκτροκίνησης στο σιδηροδρομικό τμήμα Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα, αφού ένα όνειρο χρόνων γίνεται πραγματικότητα.
«Αυτό σημαίνει ότι σε δύο χρόνια, τα τρένα από τη Λάρισα θα έρχονται στην Καλαμπάκα και πρακτικά, θα έχουμε περισσότερα δρομολόγια» ανέφερε ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Τρικάλων κ. Βασίλης Τριανταφύλλου.
Κατά τον κ. Τριανταφύλλου η ολοκλήρωση του έργου θα δημιουργήσει ένα …θεσσαλικό μετρό τρένων μεταξύ των πόλεων της Θεσσαλίας.
Παράλληλα, στάθηκε και στο αίτημα για την γραμμή Καλαμπάκα-Κοζάνη, δεδομένου ότι ο ΟΣΕ εξασφάλισε χρηματοδότηση για να ξεκινήσουν οι πρώτες μελέτες .
«Μια γραμμή που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον και λόγω του προγράμματος απολιγνιτοποίησης» πρόσθεσε ο κ. Τριανταφύλλου.
Το έργο αυτό αποτελεί συνολικό τμήμα μιας νέας σιδηροδρομικής γραμμής που θα εκτείνεται μέχρι τα σύνορα ενώνοντας την Καλαμπάκα με τη Σιάτιστα, την Κοζάνη, την Καστοριά για να τερματίσει στην Κρυσταλλοπηγή.
Ο κ. Τριανταφύλλλου τόνισε ταυτόχρονα ότι οι φίλοι του τρένου είναι σε αναμονή και για την γραμμή Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα η οποία θα φέρει στο μέλλον το τρένο για πρώτη φορά στην Ήπειρο.
«Ενημερωθήκαμε ότι ξεκινούν οι μελέτες και είναι πολύ σημαντικό, λόγω και του λιμανιού της Ηγουμενίτσας. Δε νοείται να υπάρχει λιμάνι, χωρίς τρένο» τόνισε.
Ωστόσο, ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Τρικάλων δεν παρέλειψε να επαναλάβει το αίτημα των επιβατών για περισσότερα δρομολόγια για τα Τρίκαλα και κυρίως, την επαναφορά του πρωινού δρομολογίου προς την Αθήνα που εξυπηρετούσε δεκάδες πολίτες.
Ηλεκτροκίνηση Παλαιοφάρσαλου και Καλαμπάκας
Η δημοπράτηση για την εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης σε μήκος 81,4 χιλιόμετρα της μονής γραμμής μεταξύ Παλαιοφάρσαλου και Καλαμπάκας πρόκειται να αλλάξει με την ολοκλήρωση της τις σιδηροδρομικές μεταφορές στη Δυτική Θεσσαλία. Παράλληλα είναι ο προάγγελος για την μελλοντική επέκταση του σιδηρόδρομου προς Κοζάνη και Ηγουμενίτσα με τις μελέτες του ΟΣΕ να είναι προ των πυλών.
Με την ολοκλήρωση του έργου οι ταχύτητες που θα μπορεί να αναπτύσσει το τρένο θα είναι της τάξης των 160χλμ/ώρα και το δρομολόγιο Αθήνα-Καλαμπάκα θα διαρκεί περίπου 2 ώρες και 50 λεπτά χρόνος ρεκόρ αν σκεφτεί κανείς ότι σήμερα απαιτούνται σχεδόν 5 ώρες. Την ίδια ευεργετική μείωση χρόνου θα βιώσουν και τα 2 μεγάλα αστικά κέντρα της περιοχής καθώς στην Καρδίτσα το τρένο θα φτάνει σε 2 ώρες και 20 λεπτά και στα Τρίκαλα σε 2 ώρες και 40 λεπτά.
Ουσιαστικά το τρένο θα λειτουργεί ως ένας Προαστιακός Σιδηρόδρομος για την περιοχή Παλαιοφάρσαλος-Καρδίτσα-Τρίκαλα-Καλαμπάκα, εξυπηρετώντας τις καθημερινές ανάγκες χιλιάδων επιβατών, αλλά και δίνοντας ώθηση στον τουρισμό της περιοχής που τα τελευταία χρόνια ολοένα και αναπτύσσεται.
Η διάρκεια των έργων έχει καθοριστεί σε 30 μήνες και εφόσον τα έργα ξεκινήσουν εντός του 2022, η ολοκλήρωση του είναι δυνατή το 2025. Συνολικά μαζί με την περίοδο συντήρησης το έργο έχει διάρκεια 66 μήνες. Να θυμίσουμε πως είχε επιχειρηθεί ένας διαγωνισμός το 2018 ο οποίος όμως τελικά ακυρώθηκε.
Το έργο είναι προϋπολογισμού 72,80 εκατ. ευρώ € (ποσό με ΦΠΑ, ποσό χωρίς ΦΠΑ 58,7εκατ.ευρώ) και αφορά την εφαρμογή συστήματος ηλεκτροκίνησης µε μονοφασικό εναλλασσόμενο ρεύμα 25 kV/50Hz, στην ανακαινισμένη σιδηροδρομική γραµµή Παλαιοφάρσαλος- Καλαμπάκα που έχει συνολικό μήκος 81,4 χλµ. περίπου. ∆ιοικητικά ανήκει στην περιφέρεια Θεσσαλίας και διέρχεται τις περιφερειακές ενότητες Λάρισας, Καρδίτσας και Τρικάλων. Γενικά το σιδηροδρομικό τμήμα στο οποίο και μελετάται η ηλεκτροκίνηση συνδέει το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο (Αθηνών – Θεσσαλονίκης – εξωτερικού) µε το σύνολο του δυτικού Θεσσαλικού κάμπου.
Όλο το τμήμα θα είναι πλήρως ηλεκτροκινούμενο και θα περιλαμβάνει σύγχρονα συστήματα Σηματοδότησης και Τηλεπικοινωνιών, καθώς και αυτόματης προστασίας συρμών ETCS που θα οδηγήσουν στην αύξηση του επιπέδου ασφαλείας και άνεσης των μετακινήσεων κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής, στην αύξηση της ταχύτητας κίνησης και την ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων, κάνοντας το υπόψη σιδηροδρομικό τμήμα εφάμιλλο των υπολοίπων Ευρωπαϊκών Σιδηροδρομικών Δικτύων.
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και συγκεκριμένα μέσω του ΕΠ ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ. Αφορά στην εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και αυτόματης προστασίας συρμών ETCS (European Train Control System) της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας μήκους 81,4 χλμ. Το τμήμα γραμμής αρχίζει στην Χιλιομετρική Θέση (Χ.Θ.) 303+100 με μέτρηση Πειραιάς – Πλατύ (Χ.Θ. 0+000,00 με μέτρηση Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα) και τελειώνει στην Χ.Θ. 80+441,00, στο πέρας του Σιδηροδρομικού Σταθμού (Σ.Σ.) Καλαμπάκας.