Όλα τα έργα μεταφορών που αφορούν την περιοχή της Θεσσαλίας και κυρίως της περιοχής των Τρικάλων βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης που είχε ο υφυπουργός Μεταφορών & Επικοινωνιών Μιχάλης Παπαδόπουλος, με τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Κώστα Αγοραστό και τον Αντιπεριφερειάρχη Τρικάλων κ. Χρήστο Μιχαλάκη.
Η συνάντηση έγινε στο γραφείο του Αντιπεριφερειάρχη Τρικάλων, όπου τονίσθηκε ότι η Θεσσαλία θα είναι η πρώτη περιφέρεια της χώρας, η οποία θα έχει ηλεκτροκίνηση στον σιδηρόδρομο.
Αυτό που υπογραμμίσθηκε είναι ότι σύντομα θα υπάρχει ανάδοχος για την ηλεκτροκίνηση Παλαιοφάρσαλα – Τρίκαλα – Καλαμπάκα, ενώ προχωρά και η διαδικασία για την προκήρυξη της μελέτης για την σιδηροδρομικής ένωσης Θεσσαλίας με την Ήπειρο.
«Δεν ήρθαμε για να ανακοινώσουμε έργα που θα γίνουν, αλλά έργα που τελειώνουν. Γίνεται μια σημαντική δουλειά από την Περιφέρεια Θεσσαλίας, διότι υλοποιούνται σημαντικά έργα για την αναβάθμιση και την καλύτερη ποιότητα της μετακίνησης των πολιτών» τόνισε ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος.
Από την πλευρά του, ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός τόνισε «σύντομα θα υπάρχει ανάδοχος για την ηλεκτροκίνηση Παλαιοφάρσαλα – Τρίκαλα – Καλαμπάκα. Είναι ένα δύσκολο έργο που καταφέραμε να πιέσουμε για να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Τώρα είμαστε στο δεύτερο στάδιο αυτό της επικαιροποιήσης του αναδόχου για τις προσφορές».
Παράλληλα, γνωστοποίησε ότι προχωρά η διαδικασία για την προκήρυξη της μελέτης για τη σιδηροδρομική ένωση της Θεσσαλίας με την Ήπειρο.
Το έργο εντάχθηκε στο ΣΕΦ, ύψους 20 εκ. ευρώ και θα αποτελείται ό τρεις υπομελέτες και θα ξεκινά από την Καλαμπάκα μέχρι την Ηγουμενίτσα.
Ηλεκτροκίνηση Παλαιοφάρσαλου και Καλαμπάκας
Η δημοπράτηση για την εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης σε μήκος 81,4 χιλιόμετρα της μονής γραμμής μεταξύ Παλαιοφάρσαλου και Καλαμπάκας πρόκειται να αλλάξει με την ολοκλήρωση της τις σιδηροδρομικές μεταφορές στη Δυτική Θεσσαλία. Παράλληλα είναι ο προάγγελος για την μελλοντική επέκταση του σιδηρόδρομου προς Κοζάνη και Ηγουμενίτσα με τις μελέτες του ΟΣΕ να είναι προ των πυλών.
Με την ολοκλήρωση του έργου οι ταχύτητες που θα μπορεί να αναπτύσσει το τρένο θα είναι της τάξης των 160χλμ/ώρα και το δρομολόγιο Αθήνα-Καλαμπάκα θα διαρκεί περίπου 2 ώρες και 50 λεπτά χρόνος ρεκόρ αν σκεφτεί κανείς ότι σήμερα απαιτούνται σχεδόν 5 ώρες. Την ίδια ευεργετική μείωση χρόνου θα βιώσουν και τα 2 μεγάλα αστικά κέντρα της περιοχής καθώς στην Καρδίτσα το τρένο θα φτάνει σε 2 ώρες και 20 λεπτά και στα Τρίκαλα σε 2 ώρες και 40 λεπτά.
Ουσιαστικά το τρένο θα λειτουργεί ως ένας Προαστιακός Σιδηρόδρομος για την περιοχή Παλαιοφάρσαλος-Καρδίτσα-Τρίκαλα-Καλαμπάκα, εξυπηρετώντας τις καθημερινές ανάγκες χιλιάδων επιβατών, αλλά και δίνοντας ώθηση στον τουρισμό της περιοχής που τα τελευταία χρόνια ολοένα και αναπτύσσεται.
Η διάρκεια των έργων έχει καθοριστεί σε 30 μήνες και εφόσον τα έργα ξεκινήσουν εντός του 2022, η ολοκλήρωση του είναι δυνατή το 2025. Συνολικά μαζί με την περίοδο συντήρησης το έργο έχει διάρκεια 66 μήνες. Να θυμίσουμε πως είχε επιχειρηθεί ένας διαγωνισμός το 2018 ο οποίος όμως τελικά ακυρώθηκε.
Το έργο είναι προϋπολογισμού 72,80 εκατ. ευρώ € (ποσό με ΦΠΑ, ποσό χωρίς ΦΠΑ 58,7εκατ.ευρώ) και αφορά την εφαρμογή συστήματος ηλεκτροκίνησης µε μονοφασικό εναλλασσόμενο ρεύμα 25 kV/50Hz, στην ανακαινισμένη σιδηροδρομική γραµµή Παλαιοφάρσαλος- Καλαμπάκα που έχει συνολικό μήκος 81,4 χλµ. περίπου. ∆ιοικητικά ανήκει στην περιφέρεια Θεσσαλίας και διέρχεται τις περιφερειακές ενότητες Λάρισας, Καρδίτσας και Τρικάλων. Γενικά το σιδηροδρομικό τμήμα στο οποίο και μελετάται η ηλεκτροκίνηση συνδέει το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο (Αθηνών – Θεσσαλονίκης – εξωτερικού) µε το σύνολο του δυτικού Θεσσαλικού κάμπου.
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και συγκεκριμένα μέσω του ΕΠ ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ. Αφορά στην εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και αυτόματης προστασίας συρμών ETCS (European Train Control System) της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας μήκους 81,4 χλμ. Το τμήμα γραμμής αρχίζει στην Χιλιομετρική Θέση (Χ.Θ.) 303+100 με μέτρηση Πειραιάς – Πλατύ (Χ.Θ. 0+000,00 με μέτρηση Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα) και τελειώνει στην Χ.Θ. 80+441,00, στο πέρας του Σιδηροδρομικού Σταθμού (Σ.Σ.) Καλαμπάκας.