Ο Οκτώβριος αποτελεί εδώ και χρόνια έναν «δύσκολο» μήνα για την εστίαση και τα καφέ των Τρικάλων. Η τουριστική περίοδος του καλοκαιριού έχει παρέλθει, οι επιστροφές των πολιτών στην καθημερινότητα και οι αυξημένες οικογενειακές υποχρεώσεις περιορίζουν την κατανάλωση, ενώ και οι πρώτες φθινοπωρινές βροχές δεν βοηθούν στην αύξηση της κίνησης. Οι επαγγελματίες του κλάδου μιλούν για έναν μήνα που παραδοσιακά συνοδεύεται από χαμηλούς τζίρους και αυξημένα λειτουργικά έξοδα.
Η εστίαση στα Τρίκαλα, αν και έχει δείξει ανθεκτικότητα σε δύσκολες περιόδους, αντιμετωπίζει αυτήν την εποχή μια σειρά προκλήσεων. Το ενεργειακό κόστος παραμένει υψηλό, οι πρώτες ύλες έχουν ακριβύνει και η αγοραστική δύναμη των πολιτών πιέζεται από τις γενικότερες οικονομικές συνθήκες. «Ο Οκτώβριος είναι πάντα περίοδος προσαρμογής. Ο κόσμος περιορίζει τις εξόδους, οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί σφίγγουν και τα μαγαζιά ζουν μια κάμψη που δεν μπορεί να καλυφθεί εύκολα», αναφέρει χαρακτηριστικά επιχειρηματίας της εστίασης στον Πρωινό Λόγο.
Ωστόσο, στα Τρίκαλα υπάρχει μια ιδιαιτερότητα που διαφοροποιεί τη ροή της αγοράς σε σχέση με άλλες πόλεις της χώρας: η αναμονή για τον Μύλο των Ξωτικών. Η μεγάλη χριστουγεννιάτικη διοργάνωση, που φέτος ανοίγει τις πύλες της στις 21 Νοεμβρίου, αλλάζει τα δεδομένα στην τοπική οικονομία. Οι επισκέπτες αρχίζουν να καταφθάνουν από τις πρώτες ημέρες λειτουργίας του θεματικού πάρκου, ενώ η πόλη γεμίζει σταδιακά από επισκέπτες κάθε ηλικίας, σχολεία, οικογένειες και εκδρομείς από όλη την Ελλάδα.
Η συμβολή του Μύλου των Ξωτικών στην εστίαση είναι καθοριστική. Οι καφετέριες και τα μεζεδοπωλεία στο κέντρο της πόλης γεμίζουν καθημερινά, τα εστιατόρια καταγράφουν σημαντική αύξηση τζίρου, ενώ ακόμη και μικρά καταστήματα περιφερειακά επωφελούνται από την κίνηση. Παράλληλα, η εορταστική ατμόσφαιρα δίνει την ευκαιρία σε επιχειρήσεις να παρουσιάσουν νέες ιδέες, εποχικά προϊόντα και εορταστικά μενού που προσελκύουν τόσο τους ντόπιους όσο και τους επισκέπτες.
Για πολλούς επαγγελματίες, ο Νοέμβριος και ιδιαίτερα η περίοδος μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου αποτελούν τη «σωσίβια λέμβο» της χρονιάς. Όπως σημειώνουν, τα έσοδα που καταγράφονται χάρη στον Μύλο των Ξωτικών είναι ικανά να ισοσκελίσουν τις απώλειες του Οκτωβρίου και να στηρίξουν την επιβίωση των επιχειρήσεων κατά τους χειμερινούς μήνες. «Ο Μύλος είναι για εμάς ο μεγάλος σύμμαχος. Χωρίς αυτόν, τα Τρίκαλα θα είχαν τελείως διαφορετική εικόνα στον κλάδο της εστίασης», τονίζει ιδιοκτήτης γνωστού καφέ του κέντρου της πόλης.
Η τοπική κοινωνία, άλλωστε, έχει αγκαλιάσει την εκδήλωση και βλέπει σε αυτήν όχι μόνο ένα πολιτιστικό και τουριστικό γεγονός, αλλά και έναν ουσιαστικό «οικονομικό πνεύμονα» για την πόλη. Με τις προετοιμασίες να βρίσκονται ήδη σε πλήρη εξέλιξη, τα Τρίκαλα ετοιμάζονται να υποδεχθούν και φέτος δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες. Οι επαγγελματίες της εστίασης αναμένουν με αγωνία το άνοιγμα του Μύλου, γνωρίζοντας ότι από εκείνο το σημείο και έπειτα η εικόνα θα αλλάξει ριζικά.
Συνοψίζοντας, ο Οκτώβριος μπορεί να είναι για την εστίαση στα Τρίκαλα μια δύσκολη περίοδος, αλλά ο Νοέμβριος φέρνει την ελπίδα. Η έναρξη του Μύλου των Ξωτικών μετατρέπει την πόλη σε πόλο έλξης και χαρίζει στην αγορά την απαραίτητη «ανάσα» που χρειάζεται. Μέχρι τότε, οι επιχειρηματίες κρατούν στάση αναμονής, με την αισιοδοξία ότι η γιορτινή περίοδος θα αποτελέσει και φέτος το φωτεινό αντίβαρο στα σύννεφα του φθινοπώρου.
